re: HELP ! S. Flava 'Maxima' is d(r)ying

From: Wim Leys (Wim.Leys@vlm.be)
Date: Wed Jun 17 1998 - 04:43:25 PDT

Date: Wed, 17 Jun 1998 13:43:25 +0200
From: Wim Leys <Wim.Leys@vlm.be>
To: cp@opus.hpl.hp.com
Subject: re: HELP ! S. Flava 'Maxima' is d(r)ying

 Hallo Jan,

> A couple of weeks ago I bought a (big) S. Flava "Maxima".
> The plant was doing well until last week when the pitchers suddenly
> started
> drying & shrinking.
> In three days there was almost nothing left of the big plant except
> the
> flower but that one went also down in the weekend.
> I checked the roots of the plant and they were fine, I could not see a
> fungus on the rhizome, nor were there bugs in the soil.
> I kept the plant in the same conditions as my other Sarrs. which are
> [...]

Marc Goossens heeft mij verteld dat hij er een erezaak van maakt dat
niemand ooit een plant van hem zou mogen verliezen. Ik denk dat je best
eens contact opneemt met hem.

Ik heb spijtig genoeg ook al wat ervaring met het afsterven van bekers -
en later de plant - zoals jij beschrijft. Het rhizoom is dan voor een
groot gedeelte aan de binnenkant aangetast (donkerbruin). Meestal
gebeurt het (of merk ik het op) in het voorjaar, en dan nog meestal bij
planten die reeds veel te lang in hetzelfde grondmengsel staan. Het
begint vaak aan een oud stuk rhizoom.

De enige oplossing (curatief) die ik ervoor heb is het onverbiddelijk
wegsnijden van alles wat maar in de verste verte bruin ziet. Soms gaat
dit zo ver dat er enkel nog het stompje van de groeitip overblijft. Ik
ben er nog niet in geslaagd om een plant in dat stadium nog te redden.
Er op tijd bij zijn is de boodschap.

Een oplossing om het te voorkomen (preventief) ken ik niet. Wat
veroorzaakt het ?? Heb jij, eventueel dankzij de prive mail die je
ontvangen hebt, een idee ? Ik verlies ieder jaar +-10 planten aan dit
fenomeen. Op 1000+ planten is dat "slechts" nog geen 1 %, maar dit is
toch nog veel te veel naar mijn zin.

Met vriendelijke groeten
De Wim